Arbetar du med att sökmotoroptimera en webbplats är det allra viktigaste att du skapar genomgående bra innehåll på sajten. Det finns några bra tips att tänka på för att skriva på ett sätt som gör att du får fler besökare via sökmotorer som exempelvis Google.

Det första du bör tänka på är att varje undersida på din webbplats ska kretsa kring en specifik sökfras. Det är därför viktigt att först göra en ordentlig  sökordsanalys för att hitta lämpligast fras.

När du sedan skrivet texten bör du hela tiden ha i åtanke vilken intention en användare gör när han eller hon gör en sökning på Google. Texten du skriver ska så mycket som möjligt lösa önskemålet för den som söker.

En mycket viktig del i texten är huvudrubriken. Den ska fånga användarens intresse och samtidigt beskriva vad sidan handlar om. Den ska också innehålla sökfrasen.

En annan viktig del av innehållet är den inledande texten. Du bör ha en fängslande ingress som både beskriver vad texten kommer att handla om, men som också lockar till att läsa mer.

Det är också viktigt att använda sig av underrubriker på olika nivåer. Texten blir då mer överskådlig och enklare att läsa, samtidigt som Google gillar att sökfrasen i någon form även finns med i någon eller några underrubriker.

Planera upplägget på texten noggrant. Det går exempelvis att ta fram en så kallad storyboard som beskriver vad texten ska innehålla och hur den ska vara strukturerad. Detta gäller kanske främst för långa texter.

Även om det är någon specifik sökfras som är viktig för dig att synas med ska du inte överanvända den i texten. Låt den falla i naturligt i innehållet och arbeta även gärna med synonymer och försök att få in frasen i olika form.

Något som är mycket viktigt för att ha en chans att hittas i sökmotorernas sökresultat är att texten är unikt skriven. Du ska alltså  inte kopiera en text och lägga in den på din hemsida. Då riskerar du att sidan inte ens indexeras i sökmotorns index.

Google läser av text och älskar text. Se därför till att texten inte blir för kort. En mer omfattande och innehållsrik text ger dig större chans i konkurrens med andra sidor.

Det är heller ingen nackdel att länka till andra sidor från texten, så länge länken är relevant. Det är bra att både länka intern till en annan undersida på webbplatsen och till externa webbplatser.

Avsluta gärna texten med en summering kring vad texten handlat om.